Капіталізація музейних пам’яток у контексті ринкової теорії музею

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7943.1.2018.147559

Ключові слова:

ринкова теорія музею, капіталізація музейних пам’яток, наукова інтерпретація музейних пам’яток, ринок культурних цінностей, антикваріат, соціально-культурне призначення (сутність) музею, музей як культурницьке підприємство, прибуток, експертиза, грошова оцінка культурних цінностей в Україні

Анотація

Мета дослідження. Виявити можливі позитивні аспекти ринкової теорії музею. Методи дослідження. Критицизм К. Поппера по відношенню до наявних поглядів на капіталізацію музейної діяльності. Висунення наукових припущень щодо гармонізації особливостей музейної роботи та ринкових відносин. Головні результати і висновки дослідження. На даний момент спостерігається переважно негативне ставлення до капіталізації музею, в зв’язку із нав’язуванням йому невластивих функцій (здача приміщень в оренду, акцент на розвагах та ін.), які, щоправда, можуть приносити прибуток. Наукова значущість полягає в удосконаленні ринкової теорії музею шляхом усунення суперечності між вимогами ринку та суспільним призначенням музею. Суспільна значущість – у пропозиції поелементного інжинірингу музейного інституту, котра не нанесе шкоду ні музею, ні суспільству. Отже, одним із основних напрямів музейної роботи є наукова інтерпретація пам’яток. Капіталізація цього напряму перетворить музеї на активних суб’єктів ціноутворення на ринку культурних цінностей. Нові обґрунтовані інтерпретації можуть збільшувати ринкову ціну музейних пам’яток, антикваріату, що перебуває у легальному обігу. Перевага такої участі музею в ринкових відносинах полягає у тому, що сам він не має безпосередньо брати участь у торгівлі пам’ятками, а, значить, не ставитиме під загрозу свої фонди, які є суспільним надбанням. Імовірно, що висновки про капіталізацію роботи над науковою інтерпретацією є правомірним і щодо інших видів пам’яток: рухомих – архівних і бібліотечних, а також нерухомих. Але це твердження потребує перевірки практикою. Щоб розкрити наведений вище аспект ринкового потенціалу музею, в Україні варто максимально дерегулювати сферу експертизи музейних пам’яток.

Біографія автора

Serhii Rudenko, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат культурології

Посилання

Bazin, G. (1967). The museum age. (J. Cahill, Trans.). Brussels: Desoer [in English].

Berneys, E. (2010). Propaganda. Moscow: Hippo Publishing LTD. Retrieved from http://propagandahistory.ru/books/Edvard-Berneys_Propaganda/ [in Russian].

De Groot, J. (2016). Consuming History: Historians and Heritage in Contemporary Popular Culture. (2nd ed.). New York, NY: Routledge [in English]. https://doi.org/10.4324/9781315640754

Gelman, M. (2016). Ya – gumanitarnyiy inzhener [I am a humanitarian engineer] [Interview]. Platfor.ma. Retrieved from https://platfor.ma/magazine/text-sq/re-invent/gelman-marat/ [in Russian].

Hesmondhalgh, D. (2014). The Cultural Industries (I. Kushnareva, Trans.). Moscow: Vyisshaya shkola ekonomiki [in Russian].

Karpov, V. (2017). Derzhavna polityka u sferi nadannia posluh z ekspertyzy kulturnykh tsinnostei [State policy in the field of providing services for the examination of cultural values]. Academia. Retrieved from https://www.academia.edu/33054179/Державна_політика_у_сфері_надання_послуг_з_експертизи_культурних_цінностей [in Ukrainian].

Krauss, R. (1990). The Cultural Logic of the Late Capitalist Museum. October, 54, 3–17. [in English]. https://doi.org/10.2307/778666

Shubert, K. (2016). The curator's Egg. The concept of the museum from the Great French Revolution to the present day (A. Fomenko, Trans.) Moscow: Ad Marginem Press [in Russian].

Siil, R. (2015). Minkultu byla nuzhna strategiya ministerstva, a ne kultury i tvorchestva [Ministry of Culture needs the strategy for itself, but not for culture and creativity] [Interview]. Platfor.ma. Retrieved from https://reinvent.platfor.ma/ragnar-siil/ [in Russian].

Walsh, K. (1992). The Representation of the Past: Museums and Heritage in the Post-Modern World. New York, NY: Routledge [in English]. https://doi.org/10.4324/9780203320570

##submission.downloads##

Опубліковано

2018-06-29

Як цитувати

Rudenko, S. (2018). Капіталізація музейних пам’яток у контексті ринкової теорії музею. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музеєзнавство і пам’яткознавство, (1), 36–46. https://doi.org/10.31866/2617-7943.1.2018.147559

Номер

Розділ

ДИСКУСІЇ