Про поняття «Волинська іконописна школа»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7943.2.1.2019.172519

Ключові слова:

волинська ікона, іконопис, школа волинського іконопису

Анотація

Мета роботи. Обґрунтувати особливості волинської іконописної школи. На основі отриманих результатів, виділити волинську школу іконопису із загальномистецького іконописного руху Західної України XVI–XVIII століття. Методологія дослідження. Під час дослідження було використано метод аналізу та синтезу. На основі аналізу стилістичних особливостей пам’яток сакрального мистецтва України, виділено локальні особливості волинських ікон. Метод синтезу дозволив розглянути волинську іконописну школу у її цілісності й обґрунтувати її значення та роль у сучасному культурному просторі загалом. Наукова новизна результатів полягає у розкритті локальних особливостей волинської іконописної школи на основі аналізу стилістичних особливостей пам’яток сакрального мистецтва інших регіонів України. У роботі встановлено хронологічні межі, протягом яких відбувалося становлення волинської іконописної школи. Проаналізовано чинники географічного розташування регіону та їх впливи на формування іконописання на Волині. Зроблено спробу обґрунтувати поняття «волинська іконописна школа». Висновки. З’ясовано, що «волинська школа іконопису» протягом свого становлення та розвитку сформувала цілий ряд особливостей та якостей (стилістичних, художніх, техніко-технологічних), що втілилися у надзвичайно багату та різноманітну мистецьку та культурну спадщину регіону.

Біографія автора

Tetiana Berezniuk, Київський національний університет культури і мистецтв

Аспірант

Посилання

Aleksandrovych, V. (2008). Volynska serednovichna ikonohrafiia namisnoho obrazu Spasa [Volyn medieval iconography in the lying image of the Savior]. In Volynska ikona: doslidzhennia ta restavratsiia : materialy XV mizhnarodnoi naukovoi konferentsii, m. Lutsk, 25–26 veresnia 2008 roku [Volyn Icon: Research and Restoration: Materials of the XV International Scientific Conference, Lutsk, September 25–26, 2008] (Issue 15, pp. 18-31). Lutsk [in Ukrainian].

Loshchitckii, E. (2012). Ukrainskaia ikonopis v XVI veke [Ukrainian iconography in the XVI century]. Stihi.ru. Retrieved from http://proza.ru/2012/08/11/419 [in Russian].

Muzei Volynskoi ikony v Lutsku: Putivnyk [Museum of the Volyn Icon in Lutsk: A Guidebook]. (2003). Lutsk: Media [in Ukrainian].

Obukhovych, L. (1995). Do pytannia atrybutsii ikony “Ioakym i Anna” zi zbirky Volynskoho kraieznavchoho muzeiu [On the issue of attribution of the icon “Joachim and Anna” from the collection of the Volyn Museum of Local Lore]. In Volynska ikona: doslidzhennia ta restavratsiia : materialy druhoi mizhnarodnoi konferentsii, m. Lutsk, 29 lystopada – 1 hrudnia 1995 roku [Volyn Icon: Research and Restoration: materials of the second international conference, Lutsk, November 29 – December 1, 1995] (p. 13). Lutsk [in Ukrainian].

Oliinyk, M. (2014). Ohliad istorii ukrainskoho ikonopysu [An overview of the history of Ukrainian icon painting]. RISU - Relihiino-informatsiina sluzhba Ukrainy. Retrieved from https://risu.org.ua/ua/index/monitoring/kaleido_digest/53347 [in Ukrainian].

Poznikin, A. (2010). Osoblyvosti doslidzhennia, atrybutsii, naukovoi inventaryzatsii ta zberihannia volynskoho ikonopysu [Features of research, attribution, scientific inventory and storage of Volyn iconography]. In Volynska ikona: doslidzhennia ta restavratsiia : materialy XVII mizhnarodnoi naukovoi konferentsii, m. Lutsk, 21–22 zhovtnia 2010 roku [Volyn Icon: Research and Restoration: Materials of the XVIII International Scientific Conference, Lutsk, October 21–22, 2010] (Issue. 17, pp. 88-94). Lutsk [in Ukrainian].

Sydor, O. (1988). Volynske maliarstvo XVII–XVIII stolit [Volyn paintings of the XVII–XVIII centuries]. Obrazotvorche mystetstvo, 2, 20 [in Ukrainian].

Sydor, O. (1991). Zabuta shkola maliarstva [Forgotten School of Painting]. Volyn, 1, 26-27 [in Ukrainian].

Voznytskyi, B. (1964). Iov Kondzelevych. In Istoriia ukrainskoho mystetstva [History of Ukrainian art] (Vol. 3, p. 197). Kyiv [in Ukrainian].

Yelisieieva, T. (2007). Obraz Sviatoho Onufriia u volynskomu ikonopysi XVIII sttolittia [The image of Saint Onuphrius in Volyn iconography of the 18th century]. In Volynska ikona: doslidzhennia ta restavratsiia : materialy XIV mizhnarodnoi naukovoi konferentsii, m. Lutsk, 29–30 zhovtnia 2007 roku [Volyn Icon: Research and Restoration: Materials of the XIV International Scientific Conference, Lutsk, October 29–30, 2007] (pp. 72-77). Lutsk [in Ukrainian].

Zholtovskyi, P. (1983). Khudozhnie zhyttia na Ukraini v XVI–XVIII stolittia [Artistic life in Ukraine in the seventeenth and eighteenth centuries]. Kyiv: Naukova dumka [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2019-06-26

Як цитувати

Berezniuk, T. (2019). Про поняття «Волинська іконописна школа». Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музеєзнавство і пам’яткознавство, 2(1), 50–58. https://doi.org/10.31866/2617-7943.2.1.2019.172519

Номер

Розділ

ДОСЛІДЖЕННЯ МАТЕРІАЛЬНИХ ПАМ’ЯТОК