Теоретичні аспекти культурно-освітньої роботи з відвідувачами різного віку: розвиток музейної психології у музеях художнього профілю
DOI:
https://doi.org/10.31866/2617-7943.3.1.2020.205314Ключові слова:
художні музеї, відвідувачі, культурно-освітня робота, музейна психологія, інклюзивність, сприйняття музейної експозиції, музейна інформація, арт-терапіяАнотація
Мета статті – проаналізувати сучасні проблеми культурно-освітньої діяльності в музеях художнього профілю, визначити роль та ефективність психологічних методів в контексті роботи з відвідувачами різного віку. Методологія дослідження. Застосовано міждисциплінарний підхід з використанням методів аналізу, синтезу, узагальнення. Наукова новизна дослідження полягає у тому, що дана стаття започатковує в українському музейництві аналіз культурно-освітньої діяльності художніх музеїв з позицій музейної психології. Висновки. На сьогодні використання психологічних методів в культурно-освітній роботі з відвідувачами різного віку у вітчизняних музеях художнього профілю є мало дослідженим питанням. В Україні музейна психологія розвивається в рамках культурно-освітньої роботи та музейної педагогіки. Ефективність сприйняття музейної інформації відвідувачами залежить від багатьох чинників, серед яких важливе значення займають вивчення потреб музейних відвідувачів, інтерпретація експозицій з урахуванням принципу вікової психології та сенсорного сприйняття. На початку ХХІ ст. розвиваються тенденції поширення диференційованого та мультисенсорного підходів у інтерпретації музейних експозицій. В культурно- освітній роботі з сучасними відвідувачами використовуються інноваційні, арт-терапевтичні, сенсорні, мультимедійні та віртуальні технології. Ці засоби, побудовані з урахуванням музейної психології, урізноманітнюють процеси трансляції культурного досвіду у вітчизняних музеях, виводять культурно-освітню діяльність художніх музеїв на якісно новий рівень розвитку.Посилання
Andre, N., & Nekrasova, S. (2016). Prakticheskaia psikhologiia tcveta [Practical psychology of color]. Profi Stail [in Russian].
Arefeva, I., & Smirnova L. (2010). Veselyi MUZOBRAZ. Posobie po aktivnym metodam obucheniia vzroslykh v muzee [Cheerful Museum Image. A manual on active methods of teaching adults in a museum] [in Russian].
Barbe-Gall, F. (2014). Yak rozmovliaty z ditmy pro mystetstvo [How to talk to kids about art] (S. Riabchuk, Trans.). Vydavnytstvo Staroho Leva [in Ukrainian].
Hornostai, P. P., & Tytarenko, T. M. (Eds.). (2001). Psykholohiia osobystosti: Slovnyk-dovidnyk [Personality Psychology: Dictionary-reference book]. Ruta [in Ukrainian].
Kharchenko, O. (2015). Vykorystannia innovatsiinykh Internet-tekhnolohii, multymediinykh i tekhnichnykh zasobiv u kulturno-osvitnii roboti khudozhnikh muzeiv na pochatku XXI stolittia [Use of innovative Internet technologies, multimedia and technical means in the cultural and educational work of art museums at the beginning of the 21st century]. Pratsi Tsentru pamiatkoznavstva, 27, 117-126 [in Ukrainian].
Kharchenko, O. (2018). Kazkoterapiia yak suchasnyi metod psykholohichnoi ta kulturno-osvitnoi roboty z vidviduvachamy muzeiv khudozhnoho profiliu [Fairytale therapy as a modern method of psychological and cultural-educational work with visitors to museums of artistic profile]. Art-terapiia. Innovatsiini psykholohichni tekhnolohii, 5, 118-124 [in Ukrainian].
Kharitonova, T. Iu. (2018). Sotcialno-psikhologicheskie osobennosti posetitelei v situatcii muzeinoi kommunikatcii (na primere Glavnogo shtaba Gosudarstvennogo Ermitazha) [Sociopsychological characteristics of visitors in the situation of museum communication (on the example of the General Staff of the State Hermitage)]. (Abstract of PhD Dissertation). St. Pererburg State University, St. Petersburg [in Russian].
Kiseleva, M. (2007). Art-terapiia v prakticheskoi psikhologii i sotcialnoi rabote [Art therapy in practical psychologists and social work]. Rech [in Russian].
Kliuchko, Yu. (2018). Teoretychni zasady osvitnoi diialnosti suchasnykh muzeiv [Theoretical foundations of educational activities of modern museums]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Museology and Monumental Studies, 2, 11-18 https://doi.org/10.31866/2617-7943.2.2018.164987 [in Ukrainian].
Levi, A. W. (1985). The Art Museum as an Agency of Culture. The Journal of Aesthetic Education. Special issue: Art Museums and Education, 19(2), 29 https://doi.org/10.2307/3332462 [in English].
Medvedeva, E. A., Levchenko, I. Iu., Komissarova, L. N., & Dobrovolskaia, T. A. (2001). Artpedagogika i artterapiia v spetcialnom obrazovanii [Art pedagogy and art therapy in special education]. Akademiia [in Russian].
Charitable Foundation "Mystetskyi Arsenal". (2019). Muzei, vidkrytyi dlia vsikh. Kultura bez obmezhen [Museum open to all. Culture without limits], Practical conference. ArtHuss [in Ukrainian].
Pylypiuk, S. (2018, October 31). Mystetstvo na slukh i dotyk: ekskursii dlia nezriachykh u muzei Khanenkiv. Pobachyty mystetstvo cherez tekstury, spetsii ta asotsiatsii [The Art of Hearing and Touching: Excursions for the Blind at the Hanenko Museum. See art through textures, spices and associations]. The Village Ukraina. https://www.the-village.com.ua/village/city/how-it-works-city/278165-mistetstvo-na-sluh-i-dotik [in Ukrainian].
Rubin, J. A. (Ed.). (1987). Approaches to Art Therapy. Theory and Technique. Brunner/Mazel [in English].
Rudyk, H. (2012). Muzeolohiia liudyny: problematyka vidviduvacha yak kontekst proektu doslidzhennia audytorii muzeiu Khanenkiv [Human Museology: Visitor Issues as a Context of the Hanenko Museum Audience Research Project]. Muzeinyi prostir, 4(6), 23-25 [in Ukrainian].
Rudyk, H. (2013). Vidviduvachi muzeiu yak obiekt doslidzhennia. Avtory, kontseptsii, dzherela [Visitors to the museum as an object of study. Authors, concepts, sources]. Muzeinyi prostir, 1(7), 18-21 [in Ukrainian].
Savchyn, M. (2011). Vikova psykholohiia [Age psychology]. Akademvydav [in Ukrainian].
Shliakhtina, L. (2013). Rekreatcionno-obrazovatelnaia missiia sovremennogo muzeia: obrazovanie ili razvlechenie? [Recreational and educational mission of the modern museum: education or entertainment?]. The Issues of Museology, 2(8), 206-212 [in Russian].
Tararina, E. (2019). Praktikum po art-terapii v rabote s detmi [Workshop on art therapy in working with children]. ASTAMIR-V [in Russian].
Tiunova, O. (2011). Osnovy teorii i praktyky art-terapii [Fundamentals of art therapy theory and practice]. Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University [in Ukrainian].
Vanshin, S. (2013). Sotciokulturnaia reabilitatciia invalidov muzeinymi sredstvami [Sociocultural rehabilitation of the disabled by museum means]. GDM [in Russian].
Verkhovna Rada of Ukraine. (2017, September 5). Pro osvitu [On Education]. Law of Ukraine № 2145-VIII. http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 [in Ukrainian].
Zhvitiashvili, N. (2015, January 20). "Muzei po retceptu". Rol muzeev v podderzhanii fizicheskogo i psikhicheskogo zdorovia vzroslykh i detei ["Museum by prescription". The role of museums in maintaining the physical and mental health of adults and children] [PowerPoint slides]. SlideShare. https://www.slideshare.net/MuseumForum/nana-zhvitiashvilimuseumsandwellbeing/ [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Олена Харченко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори зберігають авторські права на статтю та одночасно надають журналу право його першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, яка дозволяє іншим особам вільно поширювати опубліковану статтю з обов’язковим посиланням на її авторів та першу публікацію.
Журнал дозволяє авторам зберігати авторські права і права на публікації без обмежень.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання на роботу в електронному репозитарії установи.