Теоретичні аспекти культурно-освітньої роботи з відвідувачами різного віку: розвиток музейної психології у музеях художнього профілю

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2617-7943.3.1.2020.205314

Ключові слова:

художні музеї, відвідувачі, культурно-освітня робота, музейна психологія, інклюзивність, сприйняття музейної експозиції, музейна інформація, арт-терапія

Анотація

Мета статті – проаналізувати сучасні проблеми культурно-освітньої діяльності в музеях художнього профілю, визначити роль та ефективність психологічних методів в контексті роботи з відвідувачами різного віку. Методологія дослідження. Застосовано міждисциплінарний підхід з використанням методів аналізу, синтезу, узагальнення. Наукова новизна дослідження полягає у тому, що дана стаття започатковує в українському музейництві аналіз культурно-освітньої діяльності художніх музеїв з позицій музейної психології. Висновки. На сьогодні використання психологічних методів в культурно-освітній роботі з відвідувачами різного віку у вітчизняних музеях художнього профілю є мало дослідженим питанням. В Україні музейна психологія розвивається в рамках культурно-освітньої роботи та музейної педагогіки. Ефективність сприйняття музейної інформації відвідувачами залежить від багатьох чинників, серед яких важливе значення займають вивчення потреб музейних відвідувачів, інтерпретація експозицій з урахуванням принципу вікової психології та сенсорного сприйняття. На початку ХХІ ст. розвиваються тенденції поширення диференційованого та мультисенсорного підходів у інтерпретації музейних експозицій. В культурно- освітній роботі з сучасними відвідувачами використовуються інноваційні, арт-терапевтичні, сенсорні, мультимедійні та віртуальні технології. Ці засоби, побудовані з урахуванням музейної психології, урізноманітнюють процеси трансляції культурного досвіду у вітчизняних музеях, виводять культурно-освітню діяльність художніх музеїв на якісно новий рівень розвитку.

Біографія автора

Olena Kharchenko

Кандидат історичних наук

Посилання

Andre, N., & Nekrasova, S. (2016). Prakticheskaia psikhologiia tcveta [Practical psychology of color]. Profi Stail [in Russian].

Arefeva, I., & Smirnova L. (2010). Veselyi MUZOBRAZ. Posobie po aktivnym metodam obucheniia vzroslykh v muzee [Cheerful Museum Image. A manual on active methods of teaching adults in a museum] [in Russian].

Barbe-Gall, F. (2014). Yak rozmovliaty z ditmy pro mystetstvo [How to talk to kids about art] (S. Riabchuk, Trans.). Vydavnytstvo Staroho Leva [in Ukrainian].

Hornostai, P. P., & Tytarenko, T. M. (Eds.). (2001). Psykholohiia osobystosti: Slovnyk-dovidnyk [Personality Psychology: Dictionary-reference book]. Ruta [in Ukrainian].

Kharchenko, O. (2015). Vykorystannia innovatsiinykh Internet-tekhnolohii, multymediinykh i tekhnichnykh zasobiv u kulturno-osvitnii roboti khudozhnikh muzeiv na pochatku XXI stolittia [Use of innovative Internet technologies, multimedia and technical means in the cultural and educational work of art museums at the beginning of the 21st century]. Pratsi Tsentru pamiatkoznavstva, 27, 117-126 [in Ukrainian].

Kharchenko, O. (2018). Kazkoterapiia yak suchasnyi metod psykholohichnoi ta kulturno-osvitnoi roboty z vidviduvachamy muzeiv khudozhnoho profiliu [Fairytale therapy as a modern method of psychological and cultural-educational work with visitors to museums of artistic profile]. Art-terapiia. Innovatsiini psykholohichni tekhnolohii, 5, 118-124 [in Ukrainian].

Kharitonova, T. Iu. (2018). Sotcialno-psikhologicheskie osobennosti posetitelei v situatcii muzeinoi kommunikatcii (na primere Glavnogo shtaba Gosudarstvennogo Ermitazha) [Sociopsychological characteristics of visitors in the situation of museum communication (on the example of the General Staff of the State Hermitage)]. (Abstract of PhD Dissertation). St. Pererburg State University, St. Petersburg [in Russian].

Kiseleva, M. (2007). Art-terapiia v prakticheskoi psikhologii i sotcialnoi rabote [Art therapy in practical psychologists and social work]. Rech [in Russian].

Kliuchko, Yu. (2018). Teoretychni zasady osvitnoi diialnosti suchasnykh muzeiv [Theoretical foundations of educational activities of modern museums]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Museology and Monumental Studies, 2, 11-18 https://doi.org/10.31866/2617-7943.2.2018.164987 [in Ukrainian].

Levi, A. W. (1985). The Art Museum as an Agency of Culture. The Journal of Aesthetic Education. Special issue: Art Museums and Education, 19(2), 29 https://doi.org/10.2307/3332462 [in English].

Medvedeva, E. A., Levchenko, I. Iu., Komissarova, L. N., & Dobrovolskaia, T. A. (2001). Artpedagogika i artterapiia v spetcialnom obrazovanii [Art pedagogy and art therapy in special education]. Akademiia [in Russian].

Charitable Foundation "Mystetskyi Arsenal". (2019). Muzei, vidkrytyi dlia vsikh. Kultura bez obmezhen [Museum open to all. Culture without limits], Practical conference. ArtHuss [in Ukrainian].

Pylypiuk, S. (2018, October 31). Mystetstvo na slukh i dotyk: ekskursii dlia nezriachykh u muzei Khanenkiv. Pobachyty mystetstvo cherez tekstury, spetsii ta asotsiatsii [The Art of Hearing and Touching: Excursions for the Blind at the Hanenko Museum. See art through textures, spices and associations]. The Village Ukraina. https://www.the-village.com.ua/village/city/how-it-works-city/278165-mistetstvo-na-sluh-i-dotik [in Ukrainian].

Rubin, J. A. (Ed.). (1987). Approaches to Art Therapy. Theory and Technique. Brunner/Mazel [in English].

Rudyk, H. (2012). Muzeolohiia liudyny: problematyka vidviduvacha yak kontekst proektu doslidzhennia audytorii muzeiu Khanenkiv [Human Museology: Visitor Issues as a Context of the Hanenko Museum Audience Research Project]. Muzeinyi prostir, 4(6), 23-25 [in Ukrainian].

Rudyk, H. (2013). Vidviduvachi muzeiu yak obiekt doslidzhennia. Avtory, kontseptsii, dzherela [Visitors to the museum as an object of study. Authors, concepts, sources]. Muzeinyi prostir, 1(7), 18-21 [in Ukrainian].

Savchyn, M. (2011). Vikova psykholohiia [Age psychology]. Akademvydav [in Ukrainian].

Shliakhtina, L. (2013). Rekreatcionno-obrazovatelnaia missiia sovremennogo muzeia: obrazovanie ili razvlechenie? [Recreational and educational mission of the modern museum: education or entertainment?]. The Issues of Museology, 2(8), 206-212 [in Russian].

Tararina, E. (2019). Praktikum po art-terapii v rabote s detmi [Workshop on art therapy in working with children]. ASTAMIR-V [in Russian].

Tiunova, O. (2011). Osnovy teorii i praktyky art-terapii [Fundamentals of art therapy theory and practice]. Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University [in Ukrainian].

Vanshin, S. (2013). Sotciokulturnaia reabilitatciia invalidov muzeinymi sredstvami [Sociocultural rehabilitation of the disabled by museum means]. GDM [in Russian].

Verkhovna Rada of Ukraine. (2017, September 5). Pro osvitu [On Education]. Law of Ukraine № 2145-VIII. http://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19 [in Ukrainian].

Zhvitiashvili, N. (2015, January 20). "Muzei po retceptu". Rol muzeev v podderzhanii fizicheskogo i psikhicheskogo zdorovia vzroslykh i detei ["Museum by prescription". The role of museums in maintaining the physical and mental health of adults and children] [PowerPoint slides]. SlideShare. https://www.slideshare.net/MuseumForum/nana-zhvitiashvilimuseumsandwellbeing/ [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2020-06-19

Як цитувати

Kharchenko, O. (2020). Теоретичні аспекти культурно-освітньої роботи з відвідувачами різного віку: розвиток музейної психології у музеях художнього профілю. Вісник Київського національного університету культури і мистецтв. Серія: Музеєзнавство і пам’яткознавство, 3(1), 21–32. https://doi.org/10.31866/2617-7943.3.1.2020.205314

Номер

Розділ

ТЕОРЕТИЧНІ СТАТТІ З МУЗЕЄЗНАВСТВА ТА ПАМ’ЯТКОЗНАВСТВА